Puhuin tästä aiheesta Vantaan Kotikirkossa 5.12.2017 ja muokkasin puheeni blogiksi.
Vuonna 1975 tuli julkisuuteen luterilainen
pappi, terapeutti ja sielunhoitaja Erik Ewalds. Ewalds oli silloin Helsingin
sairaalasielunhoidon johtaja. Hänestä tuli erittäin suosittu terapeutti ja
luennoitsija yli seurakuntarajojen. Ewalds kirjoitti myös monta suosittua
kirjaa.
Talvella 1976 lepäilin sängyllä
yksiössämme Jyväskylässä ja kuuntelin, kun Ewalds keskusteli Pirkko Vuorisen
kanssa radiossa. Ohjelma kesti ehkä tunnin, ja koko ajan tuntui aivan
kuin jotain lämmintä olisi kaadettu sisääni. Kun olen jälkeenpäin miettinyt,
mistä tuo kokemus johtui, niin uskon sen tulleen Ewaldsin uskonelämään liittyvästä
kokonaisnäkemyksestä. Sen voisi ilmaista näin: OTETAAN
TODESTA JUMALA JA OTETAAN TODESTA IHMINEN.
Kun tämä periaate unohtuu, hengellisen elämän
ja sielunhoidon alueelle tulee helposti kahdenlaista vinoutumaa. Toisaalta
asioita hengellistetään liikaa tai psykologisoidaan liikaa.
Mehän tiedämme Raamatusta, että ihminen on
kokonaisuus: henki, sielu (tai psyyke) ja ruumis. Esimerkiksi 1. Tess. 5:23 Paavali kirjoittaa: ”Itse rauhan Jumala
pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne,
sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen
Kristuksen tullessa.”
Hengellistä ja psyykkistä ei voi erottaa
Uskonelämässä ja sielunhoidossa pitää
aina muistaa, että psyykkistä ja hengellistä ei voi täysin erottaa toisistaan.
Psyykkiset lainalaisuudet koskevat myös uskovia. Sielunhoitoprofessori Paavo
Kettunen kirjoittaa kirjassaan Auttava kohtaaminen näin: “Hengellinen elämä on
myös psyykkistä elämää ja jokainen uskonnollinen kokemus on myös psyykkinen
kokemus”.
Ja jotta tulee myös ruumis mainittua, niin
psyyke voi vaikuttaa ruumiiseen niin, että siitä voi olla seurauksena ns. psykosomaattinen sairaus. Eriks Ewalds
totesi, että psykosomaattisessa sairaudessa ruumiin kannettavaksi laitetaan se,
mitä ei suostuta selvittämään ja hoitamaan psyyken tasolla.
Alkuaikoina Erik Ewaldsia epäiltiin
liiasta psykologisoimisesta. Kun Ewaldsia
kuunteli ja luki, niin huomasi, että hänellä nimenomaan oli tasapainossa
hengellinen ja psyykkinen alue. Ihmiset hakeutuivat sankoin joukoin Ewaldsin
terapiaan juuri siksi, että hän pystyi katsomaan asioita sekä hengellisestä
että psykologisesta näkökulmasta.
Hengellinen kasvu
Yksi Ewaldsin pääteesejä oli tämä:
Ei voi kasvaa hengellisesti, ellei kasva ihmisenä. Kun ajatellaan Paavalin Galatalaiskirjeessä
(5:22-23) luettelemia hengen hedelmiä (rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys,
ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä), niin eihän niitä
voi syntyä ilman ihmisenä kasvamista. Jos ajateltaisiin mekaanisesti, että
tällaiset ominaisuudet Hengen kautta ikään kuin siirrettäisiin ihmiseen, niin
silloinhan ihminen olisi robotti, joka vain ohjelmoitaisiin uudelleen. Kyllä asiat täytyy henkilökohtaisesti kohdata
ja käsitellä, jos aikoo kasvaa.
Kasvua ei pidä kuitenkaan kokea
vaatimuksena, koska me elämme armon alla ja Pyhä Henki koko ajan vaikuttaa
meissä, vaan mahdollisuutena kasvaa ja oppia tuntemaan todellinen minuutensa.
Psyykkisiä asioita, jotka vaikuttavat hengellisyyteen
Me elämme syntiinlankeemuksen
maailmassa, joten meidän psyykkisessä kehityksessämme voi tulla
vaurioita, jotka vaikuttavat hengelliseen elämäämme. Niitä ei pidä liikaa
hengellistää, vaan hoitaa tarvittaessa myös terapian keinoin:
- Me voimme jäädä ilman tarvittavaa
rakkautta vanhempien taholta, tai jopa kokea huonoa kohtelua, ja sen takia
meidän on myöhemmin vaikea ottaa myöskään Jumalan rakkautta vastaan
- Erityisesti vaikea isäsuhde voi vääristää
Jumala-suhdetta. Jumala voi tuntua ankaralta, puolueelliselta, heikolta jne.
- Yliminä on vähän samanlainen
käsite kuin omatunto, mutta ei ole sama asia.
Jos meidän
kasvatuksemme on lapsena kovin autoritäärista ja vanhempien rakkaus on
ehdollista, (jos olet kiltti, niin saat rakkautta) meille muodostuu vahva yliminä, joka on hyvin lähellä lain alla
olevaa omaatuntoa. Yliminä koostuu vanhempien meille antamista normeista, jotka
eivät ole meidän omiamme, ja se johtaa sellaiseen hengelliseen elämään, jossa
ulkonaisesti omaksutaan kristillisiä tapoja, mutta pintaan nousevat uskonelämän
ongelmat torjutaan. Tämä estää kasvamista. Evankeliumin täytyy saada vapauttaa
ihminen yliminän vääristä normeista, niin että terve ja Jumalan sanaan
sitoutunut omatunto pääsee toimimaan.
- Masennus on vakava asia, joka pääasiassa
pitää hoitaa sielunhoidon tai terapian keinoin eikä sitä pidä kovin helposti demonisoida
eli selittää henkien aiheuttamaksi.
- Ihmisen psyykkinen rakenne voi
jäädä monista syistä hauraaksi, ja silloin kovin voimakkaasti kokemuksiin ja
tunteisiin perustuva hengellisyys voi olla jopa vaarallista. Tiedän itsekin
sellaisen tapauksen, että vauhdikkaassa ylistyskokouksessa mies meni psykoosin eikä
ole tainnut siitä koskaan toipua.
- Tunteet eivät sinänsä ole hyviä
eikä pahoja. Niiden avulla terapeutti voi päästä sellaisten ongelman jäljille,
joita ihminen ei itse tiedosta. Uskoa ei kuitenkaan kannata perustaa
tunteisiin.
Hengellisiä asioita, jotka vaikuttavat psyykeen
Sitten esimerkkejä siitä, miten
hengellinen elämä voi vaikuttaa psyykeen, ja siitä ettei myöskään pidä psykologisoida
liikaa.
- Aidon syyllisyyden ja synnintunnon
käsitteleminen on vaikeaa monelle maalliselle terapeutille, ja he yrittävät helposti
psykologian avulla häivyttää ne pois. Joku on kuitenkin osuvasti sanonut, että
syntiä ei voi terapoida, se pitää tunnustaa ja hylätä, Jeesus vapauttaa sekä syyllisyyteen
että syyllisyydestä. Kun me evankeliumin perusteella tiedämme, että voimme parannuksen
tekemisen jälkeen oikeasti aloittaa uudelleen puhtaalta pöydältä, me uskallamme
kohdata syyllisyytemme ja vapautua siitä. Ewalds kirjoitti näin: “Aito parannus merkitsee myös paranemista, koska ihminen on
kokonaisuus. Anteeksianto vaikuttaa paitsi henkeen, myös sieluun ja
ruumiiseen.”
- Paavali kirjoittaa armosta näin (Tiitus 2: 11-12): “Jumalan
armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meidän hylkäämään
jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti
ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa.” Wilfrid Stinissen täydentää asiaa näin:
“Armo tunkee läpi luonnon, jalostaa, kohottaa ja muuttaa sen”.
- Jeesus kehotti rakastamaan
lähimmäistä niin kuin itseään. Kehotuksen
loppuosa on kristillisyydessä usein unohtunut, kun ei ole ymmärretty oikein
itsensä kieltämistä ja itsensä rakastamista. Itsensä kieltäminen tarkoittaa
omista itsekkäistä päämääristä luopumista ja sitoutumista Jumalan tahtoon, ei suinkaan
oman minuuden kieltämistä. Sillä on tietysti suuri merkitys ihmisen psyykelle,
että hän rakastaa itseään, ja se on myös Jeesuksen mukaan lähtökohta sille,
että pystyy rakastamaan toista.
Aina pitää kuitenkin muistaa, että
kaikki psyykkiset haavat eivät
välttämättä parane tämän elämän aikana. Paavali luettelee Roomalaiskirjeessä (8:38-39)
asioita, jotka eivät voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta: ”ei kuolema, ei elämä,
eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä tuleva eivätkä mitkään voimat, ei
korkeus ei syvyys ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta…”. Tähän
luetteloon voidaan varmasti lisätä myös psyykkiset haavat. Nekään eivät erota
meitä Jumalan rakkaudesta eivätkä vaikuta pelastukseen.
Lopuksi ajatuksia
taivaasta
Meillä kaikilla on erilaisia mielikuvia taivaasta. Kukaanhan meistä
ei tiedä tarkkaan, millaista siellä on. Uskon, että se tulee olemaan kaikille
myönteinen yllätys. Paavali kävi taivaassa, mutta häntäkin kiellettiin
kertomasta meille tarkemmin, kuten nähdään 2 . Kor. 12:3-4.
Eräs helluntaisaarnaaja
sanoi lähtevänsä taivaassa ensimmäisenä Jeesuksen kanssa kalalle. Minä voisin ehkä
toivoa, että soitan taivaassa kitaraa yhtä hyvin kuin vaikkapa Eric Clapton.
Tähän aiheeseen liittyen,
minulla on ainakin kaksi toivetta taivaan suhteen:
Kun emme ole enää sidottuja aikaan, haluan käydä Jeesuksen kanssa
uudelleen niissä tilanteissa, joissa minulle syntyi psyykkisiä haavoja, joita
vielä 65-vuotiaanakin kannan. Taivaassa ne paranevat lopullisesti. Täällä maan
päällä en taida ehtiä enää kaikesta parantua, vaikka saankin ottaa vastaan Jumalan
ja vaimoni rakkautta.
Toinen, mitä odotan
taivaassa on se, mistä kerrotaan Ilmestyskirja 2:17: “Sille, joka voittaa, minä
annan kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven,
ja siihen kiveen on kirjoitettu uusi nimi,
jota ei tunne kukaan muu kuin sen nimen saaja.” Tuo nimi ei tietenkään ole vain
sana tai kirjainyhdistelmä. Uskon että se kertoo, millaisena Jumala minut
näkee.
Kiitos puhuttelevasta tekstistä! :)
VastaaPoistaTosi hyvä kirjoitus, tärkeää asiaa!
VastaaPoistaUpea teksi. Kiitos.
VastaaPoistaKiitos Seppo monipuolisesta ja rakentavasta tekstistä!
VastaaPoista