Suurin osa
suomalaisista muistaa Nina Åströmin varmaankin Suomen euroviisuedustajana
Tukholmassa vuonna 2000. Hän esitti laulun A Little Bit ja sijoittui jaetulle
12. sijalle. Itse olen ollut kuuntelemassa Ninaa hengellisissä tilaisuuksissa,
mutta en ole tiennyt, miten laajaa hänen toimintansa laulaja-evankelistana on
ollut kansainvälisesti. Asia selvisi luettuani Leevi Launosen kirjoittaman kirjan Nina Åström toisin silmin (Aikamedia 2016).
Nina Åström on kotoisin Kokkolasta. Hän sai
kokeilla pianonsoittoa ensi kerran Maila-tätinsä luona ekaluokkalaisena.
Innostus syttyi heti. Kotiin hankittiin piano, ja Aaronin pianokoulun
harjoitteleminen alkoi Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa. Klassinen nuoteista
soitettava pianomusiikki ei kuitenkaan pitkään innostanut, ja Nina lopetti
soittamisen. Innostus palasi 12-vuotiaana, kun kitaristiveli Olli opetti
hänelle sointujen periaatteet ja Nina alkoi käyttää vapaata säestystä.
Nina tuli uskoon 17-vuotiaana. Lukion
jälkeen hän opiskeli englanninopettajaksi Turun yliopistossa. Hän esitti
hengellistä musiikkia Turussa opiskelija- ja seurakuntailloissa lauluryhmänsä
kanssa. Sieltä hänet bongattiin laulamaan ja soittamaan turisteille kesän
ajaksi Temppeliaukion kirkkoon Helsinkiin. Hän esiintyi monilla kielillä aina
turistiryhmän mukaan. Tätä jatkui kolme kesää 1980-luvun alussa.
Valmistumisensa jälkeen Nina toimi vähän
aikaa opettajana Kruunupyyssä, mutta koki, ettei se ollut hänen kutsumuksensa.
Hän halusi laulaa ja puhua ihmisille Jeesuksesta. Keikkailun, työn ja perheen
yhteensovittaminen ei oikein onnistunut. Nina jäi virkavapaalle ja keskittyi
keikkailuun. Hän pääsi myös esiintymään ruotsinkieliseen televisioon. Jukka
Leppilampi houkutteli Ninan eurooppalaisten kristillisten muusikoiden
tapahtumaan. Sitä kautta hän pääsi esiintymään Hollannin kristilliselle
tv-kanavalle. Keikkoja alkoi tulla ympäri Eurooppaa, ja kävipä Nina
levyttämässä Amerikassakin, Nashvillessä. Euroviisut olivat tässä välissä vain
sivujuonne, mutta Nina koki, että niilläkin oli merkitys hänen varsinaisen
kutsumuksensa kannalta. Kuten myöhemmin kävikin ilmi.
Ihan oma lukunsa ovat Ninan matkat
venäläisiin vankiloihin. Hän on kiertänyt eri tiimien kanssa lähes joka
puolella Venäjää. Matkat ovat olleet usein pitkiä ja vaikeita, ja tilanteet
kovia kokeneiden vankien edessä pelottaviakin. Vangit ovat kuitenkin olleet
hyvin vastaanottavaisia evankeliumille ja suhtautuneet pääosin kunnioittavasti
Ninaan. Monet vangit ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Hyvin suuri merkitys
venäläisille oli myös sillä, että hänen tiedettiin olleen euroviisuedustajana. Eräässä
vankilassa porukan kingeillä oli vahva ote myös henkilökuntaan. He eivät
pitäneet siitä, että Ninan konsertti järjestettiin heiltä kysymättä. Kingit
olivat suunnittelleet aloittavansa mellakan kesken konsertin. Tämä kävi ilmi
jälkeenpäin, kun eräs kingi tuli tunnustamaan asian vankilanjohtajalle. Hänen
oli pitänyt antaa kädellä muille merkki mellakan aloittamisesta, mutta
ihmetellen mies kertoi, että hän ei pystynyt nostamaan kättään kolmesta
yrityksestä huolimatta, jokin voima esti sen!
Nina kertoo olevansa hyvin tarkka musiikin
suhteen. Jokaisen ohjelmistossa olevan kappaleen pitää olla sellainen, että hän
tuntee sen aidosti omakseen ja pystyy esittämään laulun omana itsenään.
Musiikkityyliään hän kuvailee pop-folkiksi, esimerkiksi gospel tai
Hillsong-ylistysmusiikki eivät sopisi hänelle. Nina myös mietti pitkään, kun
hänelle ehdotettiin levyn tekemistä Hilja Aaltosen sanoihin ja Hannu Huhtalan
sävellyksiin, koska tyyli olisi vähän erilainen. Avoin taivas –levy kuitenkin
tehtiin ja se on ylittänyt jo ainakin kultalevyrajan.
Ninan mielestä musiikki sinänsä ei ole
hengellistä tai maallista sen enempää kuin kitara, piano tai
äänentoistolaitteet. Esittäjän hengellisyys ratkaisee. Nina ei pyri myöskään
tekemään sanoituksia minkään kaavan mukaan, esimerkiksi tunkemalla lauluun
tiettyä määrää Jeesus-sanaa tai kaanaankieltä, koska se ei hänen mielestään tee
laulusta yhtään hengellisempää. Hän laulaa itselleen tärkeistä asioista ja
koska hän on kristitty, se näkyy aina lauluissa, ja myös kaikessa esiintymiseen
liittyvässä. Median merkitystä Nina pitää myös tärkeänä. Hän on julistanut evankeliumia
laulamisen lisäksi noin 2000 haastattelussa.
Ninan hengellisyys vaikuttaa kirjan mukaan
hyvin raikkaalta ja terveeltä. Hän käyttää armolahjoja, mutta arvostaa
kiihkotonta hengellisyyttä. Tervettä karismaattisuutta hän kertoo oppineensa
pastori Seppo Juntusen tilaisuuksissa. Niissä tapahtui ihmeparantumisia, mutta
Juntunen piti aina kiinni tärkeysjärjestyksestä: “Suurin ihme ei ole koskaan
se, että ihminen parantuu. Paljon suurempaa on se, että hän löytää Kristuksen ja
saa syntinsä anteeksi.”
Nina toteaa, että on ihan kiva, jos joku
tulee kertomaan, että hän laulaa hienosti. Mutta: “Eniten minua innostaa se,
että kerran taivaassa joku tulee kertomaan, että eräällä keikallasi minäkin
kuulin sanoman Jeesuksesta, ja siksi olen nyt täällä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti