KIRJA-ARVIO
Jukka Jämsén
Pelkkänä korvana. Kuunteleva rukous
käytännössä.
Karas-Sana 2018
Jukka Jämsén on luterilainen pastori ja toimii tällä hetkellä Lapuan
hiippakunnan hiippakuntasihteerinä. Hän on kahdenkymmenen vuoden ajan
työskennellyt kuuntelevan rukouksen metodin parissa johtaen ja ohjaten sitä
harjoittavia ryhmiä. Jämsén on mukana myös New Wine –liikkeessä, joka auttaa
seurakuntia ja muita yhteisöjä uudistumaan.
Kuunteleva rukous tarkoittaa profetointia, joka tapahtuu pienissä
ryhmissä. Yhden henkilön puolesta rukoillaan, ja muut ryhmän jäsenet kertovat,
mitä kokevat rukouksen aikana. Sen jälkeen kokemuksista keskustellaan yhdessä
ja lopuksi siunataan kaikkia.
Jämsénin oma uskoontulo oli hyvin rauhallinen, mutta kuitenkin
selkeä käänne. Hän oli nuorena käytännössä aggressiivinen ateisti. Maailmassa
näytti olevan hyvin vähän kaunista ja hyvää. Seurakunnan kontaktien kautta hän
kuitenkin tutustui uskoviin ja alkoi kaivata sitä, mistä Jeesukseen uskovat
puhuivat. Jeesus alkoi tuntua vastustamattoman kiehtovalta. Lopulta Pro Fide
–yhtyeen konsertin jälkeen Jämsén totesi: “Tälle asialle haluan elää elämäni!”
Jämsén muistuttaa, että Paavali piti profetointia tärkeimpänä
armolahjana ja kehotti tavoittelemaan sitä (1. Kor. 14: 1,5). Jämsénin omassa
elämässä profetointi alkoi ilmetä kahdenkeskisissä sielunhoidollisissa
keskusteluissa. Hänelle tuli mieleen tiettyjä ajatuksia, jotka hän kertoi
keskustelukumppanille. Kumppani ihmetteli usein, mistä Jämsén tiesi
keskusteluaiheen etukäteen. Mieleen nousi myös Raamatusta tilanteeseen sopivia
kohtia.
Jämsen sai muitakin kokemuksia profetoimisesta. Kun hän oli vaimonsa
kanssa New Wine -liikkeen tapahtumassa 2002, englantilainen nainen tuli
kysymään, voiko hän rukoilla heidän puolestaan. Rukoiltuaan jonkin aikaa nainen
alkoi pyörittää kättään rouvan toisen korvan ympärillä ja kysyi: “Onko tässä
korvassa jokin ongelma?” Näin tosiaan oli, rouvalla oli Ménierén tauti, joka
vaikutti korvaan. Kerran taas Jämsénit olivat menossa Englantiin New Wine
–johtajuuskonferenssiin. Jukka koki lentokoneessa Jumalan puhuvan hänelle. Kun menet konferenssiin, sillä paikalla,
siinä rivissä istuu nainen, jolla on sellaiset vaatteet. Mene hänen luokseen ja
sano hänelle näin. Konferenssiin tullessaan Jukka huomasi kuvaillun naisen istuvan
kerrotulla paikalla juuri oikeanvärisissä vaatteissa. Jukka kertoi naiselle asian,
jonka merkitystä ei itse ymmärtänyt, mutta tuntematon nainen tuntui ymmärtävän.
Jämsén torjuu liian kapeana näkemyksen, että profetointi olisi vain
julistusta, niin kuin joskus näkee opetettavan. Profetointiin sisältyy
yliluonnollisia, ihmeenomaisia piirteitä. Siinä paljastuu asioita, joita ei
muuten voi tietää. Samoin hän torjuu ajatuksen, ettei armolahjoja pitäisi enää
käyttää, koska niitä voidaan käyttää väärin. Jeesuskin varoitti tästä, mutta
myös kehotti seuraajiaan käyttämään armolahjoja, kuten apostolitkin. Raamatun
mukaan armolahjat kuuluvat uskovan ja
seurakunnan normaaliin elämään.
Jämsén opettaa mielestäni armolahjoista hyvin terveellä ja vakaalla
tavalla. Hänelle niihin ei sisälly mitään hurmosta eikä menestysteologista korostusta
(eli että jos elää jumalista elämää, kärsimys lakkaa ja menestys seuraa).
Armolahjojen avulla ei tule uutta ilmoitusta Uuden testamentin (UT) lisäksi,
eikä usko muutu tietämiseksi. UT:ssa opetetaan selvästi, että uuden liiton
armolahjat ovat vajavaisia.
Jämsén korostaa Raamatun, 10 käskyn, katekismuksen ja Isä meidän
-rukouksen merkitystä kaiken toiminnan pohjana, samoin toimimista omantunnon
mukaan. Muuten mennään helposti metsään. Armolahjat ovat apuvälineitä, osa “terveellistä
ruokavaliota”, niiden avulla rakennetaan ennen kaikkea seurakuntaa. Jämsén
toteaa: “Parhaimmillaan Pyhän Hengen lahjat ja kuunteleva rukous auttavat meitä
ymmärtämään, miten Jumala näkee tilanteemme ja miten voimme soveltaa
Raamattua.”
Jämsen antaa myös selkeitä ohjeita siitä, mitä, kuka ja missä saa
profetoida. Koskaan ei pidä profetoida lähestyvästä kuolemasta tai
onnettomuudesta, luvata puolison löytymistä tai lapsen saamista. Profetiaan
eivät hänen mukaansa kuulu myöskään tuomitsevat ja syyttävät sanat, vaan sen
pitää olla rakentamista, kehottamista ja lohduttamista (1. Kor 14:3). Hän
korostaa myös turvallisuutta. Seurakunnan tilaisuuksiin ei pidä päästää ketään
tuntematonta tuomaan “sanaa Herralta”. Tällainen profetoija pitää ohjata
seurakunnan ryhmiin, jotta hänet opitaan ensin tuntemaan ja häneen luottamaan.
Kaikki profetiat pitää arvioida seurakunnan arvostelukyvyllä, järjellä ja sen
mukaan onko asiasta sisäinen rauha. Aina pitää myös muistaa, että profetoiminen on vajavaista.
Jämsénin kirja on hyvin käytännöllinen ja yksityiskohtainen opas
kuuntelevaan rukoukseen osallistuvalle ryhmäläiselle ja ryhmän johtajalle. Se
sisältää paljon hyviä esimerkkitapauksia. Kirja todistaa, että profetia toimii
ja myös parantumisia tapahtuu. Kuuntelevan rukouksen toimintaa ympäröi
rauhallisuus ja armollisuus. Kenenkään ei ole pakko osallistua sellaiseen,
mihin ei tahdo, eikä pakko sanoa mitään. Epäonnistumiset sallitaan. Lisäksi
kirjassa annetaan hyviä ohjeita uskovan arkipäiväiseen elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti