KIRJA-ARVIO
Timothy Keller
Mihin Jumalaa tarvitaan? Uskon ja
skeptisyyden vuoropuhelua.
Päivä Oy, 2011
Väittely kristinuskon ja järjen yhteensopivuudesta on aina
ajankohtainen aihe. Uusateismin nokkamies Richard Dawkins on julistanut, että
uskominen on järjetöntä, koska tiede on todistanut kristinuskon väitteet epätosiksi.
Pastori ja kirjailija Timothy Keller on perehtynyt asiaan laajasti
opintojen ja kirjallisuuden avulla. Hän perusti 1989 New Yorkin Manhattanille
Redeemer Presbyterian Church –seurakunnan. Keller otti tavakseen vastata
ihmisten kysymyksiin jumalanpalveluksen jälkeen. Hän totesi: “Monissa
tapauksissa minun on pantava päähäni filosofian professorin hattu ollakseni
hyvä pastori ihmisille.” Monikulttuurisessa, skeptisessä ja kyynisessä New
Yorkissa kysymyksiä riitti. Vastakkainasettelua uskovien ja epäilijöiden
välillä ei voi Kellerin mielestä ohittaa kädenhuitaisulla, vaan molempia
osapuolia täytyy kuunnella kunnioittavasti ja vaatia perustelemaan kantansa.
Keller on vakuuttunut, että uskominen on ihan järkevää, ja että
skeptisten ja ateististen väitteidenkin taustalla on perustelemattomia
uskomuksia. Keller perustelee omia argumenttejaan hyvin. Tämä kirja onkin oiva
lisä apologeettiseen kirjallisuuteen.
Alkuosassa Keller käsittelee filosofian ja tiedon alueeseen kuuluvia
asioita. Käymissään keskusteluissa Keller on huomannut monen kokevan
suurimmaksi ongelmaksi sen, että kristinusko sulkee muut pelastustiet pois.
Tästä ongelmasta Keller ei selviä varmaankaan filosofeja tyydyttävällä tavalla,
mutta osoittaa kyllä kristinuskon ainutlaatuisuuden selvästi. Teodikean
ongelmaa (miksi hyvä ja kaikkivaltias Jumala sallii pahan) ei pohdita kovin
syvällisesti esim. ihmisen vapaan tahdon näkökulmasta. Vastaukseksi Keller
antaa lähinnä sen, että ymmärrämme asian vasta taivaassa. Toisaalta Keller
toteaa pahuuden ongelman olevan suurempi ateistille, koska tämän on vaikea
perustella, miksi jokin asia yleensäkään on paha tai epäoikeudenmukainen.
Katsaukset kristinuskon kulttuuriseen vaikutushistoriaan, orjuuteen
(ja sen poistamiseen) sekä jo Raamatussa esiintyvään uskontokritiikkin ovat
kirjassa hyviä. Tieteen ja uskon suhdetta käsitellessään Keller edustaa
näkemystä, jonka mukaan tieteessä ei pidä hyväksyä yliluonnollisia tekijöitä
selitykseksi. Toisaalta tieteen menetelmin ei myöskään voi saada kaikkea tietoa
olevaisesta eikä tiede saa muuttua maailmankatsomukseksi. Ratkaisevaa
todistusta Jumalan olemassaolosta ei voi saada, mutta Keller esittää hyviä
johtolankoja olemassaolon puolesta. Jumalan ohjaamaa evoluutiota Keller pitää
mahdollisena. Raamatun kirjojen historialliseen luotettavuuteen hän tuo hyviä
näkökulmia.
Kirjan loppupuolella Keller siirtyy enemmän hengelliselle alueelle.
Moraalia käsitellessään hän toteaa, että jos olemme ohjaamattoman evoluution
tulosta, kaikki moraaliväittämät ovat sattumanvaraisia ja subjektiivisia. Moraalille
ei ole silloin mitään todellista mittaa tai vertailukohtaa. Keller väittää,
että juuri tässä kohdassa jokainen ihminen sisimmässään tietää, että Jumala on
olemassa. Kukaan ei todellisuudessa pysty uskomaan, että moraali on kokonaan
suhteellista ja kulttuurisidonnaista. Aina päädytään siihen, että tiettyjä
asioita ei voi missään olosuhteissa pitää oikeina. Myös syntiä, armoa, ristiä,
ylösnousemusta ja kolminaisuusoppia Keller käsittelee mielenkiintoisesti.
Keller edustaa minusta tervettä hengellisyyttä. Välillä Keller
säikäyttää kertomalla, mitä aikoo seuraavaksi todistaa, mutta aina tulee lisää
hyvää luettavaa. Kirjassa yhdistyy hienosti tiedollinen ja hengellinen puoli.
Keller lainaa Kierkegaardia: “Ihmistä ei luotu uskomaan Jumalaan vain
yleisesti, vaan rakastamaan häntä yli kaiken, keskittymään elämässään ennen
kaikkea häneen ja rakentamaan koko minuutensa hänen varaansa.”
Vahva suositus tälle kirjalle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti