Tommi Sarlin: Tommy Hellsten- ihmisyyden matkamies, Kirjapaja 2015.
Tommi Sarlin on kirjoittanut kirjan tunnetun terapeutin Tommy
Hellstenin elämästä ja ajatuksista. Hellsten tuli kuuluisaksi julkaistuaan
vuonna 1991 kirjan Virtahepo olohuoneessa. Ihmisiä tuli sen jälkeen
linja-autolasteittain kuuntelemaan hänen luentojaan. Toinen Hellstenin suosittu
kirja on Saat sen mistä luovut. Kumpaakin kirjaa on myyty yli 100.000
kappaletta. Kaiken kaikkiaan Hellsten on kirjoittanut 24 kirjaa.
Tommyn lapsuutta varjosti lapsuudenkodin ikävä tunneilmasto, joka
johtui vanhempien kyvyttömyydestä rakentaa yhteyttä lapsiinsa. Asiaa pahensi kummankin
vanhemman alkoholismi. Tommy koki itsensä yksinäiseksi, erilliseksi ja
turvattomaksi. Nämä asiat jäivät kotona käsittelemättä. Sen sijaan Tommy toimi
terapeuttina kummallekin vanhemmalleen.
Teologian maisteriksi valmistuttuaan Tommy hakeutui taustastaan
johtuen alkoholistien auttamistyöhön. Hän perehtyi Minnesota-hoitomalliin ja
kävi tutustumassa siihen Yhdysvalloissakin. Malliin kuului myös alkoholistien
omaisten auttaminen. Ollessaan Minnesotassa hän sai luettavakseen kirjan Irti
noidankehästä – Alkoholistien aikuiset lapset. Sitä lukiessaan Tommy koki
tulleensa lopultakin nähdyksi ja ymmärretyksi. Lukemista seuranneen voimakkaan itkun
ansiosta ahdistus lieveni ja lukot aukenivat. Näköalattomuus alkoi muuttua
toiveikkuudeksi. Tommy ymmärsi hakea monipuolista apua itselleen:
psykoterapiaa, psykodraamaa, itseapuryhmiä.
Alkoholistien omaisten auttamisesta oli suomeksi vain tuo Tommyn
lukema kirja. Kirjapaja ehdotti, että Tommy kirjoittaisi kirjan omien
kokemustensa pohjalta. Niin syntyi Virtahepo olohuoneessa. Tommy lanseerasi
kirjassa käsitteen läheisriippuvuus,
joka kuvaa sitä, että on olemassa iso ongelma, “virtahepo”, jonka kaikki
perheenjäsenet tietävät ja tunnistavat, mutta jota kukaan ei saa ottaa esille ja käsitellä. Tommy
määrittelee läheisriippuvuuden sairaudeksi tai sairauden kaltaiseksi tilaksi. Ongelmaperheessä
on kolme sääntöä: älä puhu, älä tunne, älä luota. Läheisriippuvalle ihmiselle
on tyypillistä mm. ulkoa ohjautuminen (hän reagoi jatkuvasti muihin sen sijaan
että toimisi itsenäisesti), omien tunteiden voimakas kontrollointi ja minuuden
heikkous. Tässä tilanteessa lapsi sairastuu helposti vahvuuteen, koska perhe ei
ole riittävän turvallinen, jotta hän voisi näyttää heikkoutensa. Niin kävi
Tommyllekin. Tommylle virtahepo oli vanhempien alkoholismi, mutta jollekin se
voi olla ahdasmielinen uskonnollisuus, työnarkomania, insesti, väkivalta tai
materialismi.
Läheisriippuvuudesta parantuminen lähtee Tommyn mukaan siitä, että ihmisen
täytyy palata lapsuuteen ja elää se tunteella uudelleen läpi mielikuvissa ja
muistoissa. Toipumisessa on kolme vaihetta: tunnistaminen, läpieläminen ja
ymmärtäminen. Haavojen ja traumojen on muututtava osaksi omaa
persoonallisuutta. Eräs toinen terapeutti onkin todennut, että sinun täytyy
omistaa haavasi, muuten ne omistavat sinut.
Psykologian ammattipiireissä Tommyn opetuksen ja kirjojen
vastaanotto ei ole ollut yhtä innostunutta kuin kansan keskuudessa.
Psykologiliitto on ilmoittanut, ettei se arvioi Tommyn kirjoja. Psykologian
emeritusprofessori Markku Ojanen on arvioinut Virtahepo-kirjaa. Häntä huolettaa
se, että tämäntyyppisissä kirjoissa psykologian tieteelliset tutkimustulokset
ja teoria helposti unohtuvat, kun ei ole tiedeyhteisön kontrollia. Erityisesti
Ojanen on kritisoinut läheisriippuvuuden käsitettä ja luokittelemista
sairaudeksi. Se tekee sairauden oireet liian epämääräisiksi ja yleisiksi, ja
vapauttaa ihmiset vastuusta ja syyllisyydestä ihmissuhdeongelmissa. Ojanen myös
väittää, ettei paluu lapsuuteen ole mahdollista.
Tommy kertoo Sarlinin kirjassa jo melkein luopuneensa läheisriippuvuuden
käsitteestä. Hän toteaa kuitenkin, että käsite toimii terapiatyössä, vaikkei se
ehkä kestä tieteellistä tarkastelua. Kun ihminen on ahtaalla, on perusteltua
alussa yksinkertaistaa asioita terapiassa. Ojanenkin myöntää
yksinkertaistamisen tarpeen ja toteaa, että psykologit tarjoavat usein liian
monimutkaisia vastauksia. Vastuun pakenemisen
Tommy ehdottomasti kieltää. Päinvastoin kysymys on nimenomaan oman vastuun
ottamisesta.
Tommy jätti yhdessä vaiheessa kokonaan uskon ja hengellisyyden,
koska ei kokenut niiden avulla saavansa apua pahaan oloonsa. Hän haki apua psykologiasta,
mikä johti oman lapsuuden käsittelyyn. Sillä tiellä hengellisyys ja usko
tulivat kuitenkin uudelleen vastaan. Hän tajusi, että oli aiemmin yrittänyt
käyttää niitä pakopaikkana, jotta ei olisi joutunut kohtaamaan kaikkea sitä,
mikä itsessä pelotti. “Yritin hypätä Jumalan syliin ja ummistaa silmäni
todellisuudelta… Kuvittelin hylänneeni Jumalan valitessani itseni kohtaamisen,
mutta itse asiassa hylkäsin itse luomani vääristyneen kuvan Jumalasta”, Tommy
kertoo.
Tommy kirjoittikin sitten myöhemmin kirjan Saat sen mistä luovut. Siinä
hän pyrkii ymmärtämään, miten ihmisen sisäisyydestä terapiatyössä oppimansa
asiat ovat yhteydessä siihen, mitä juutalais-kristillisessä perinteessä on
opetettu ihmisenä olemisesta. Tommy käsittelee kirjassa myös mm. heikkouden ja
vahvuuden teemaa. Hän muistuttaa Paavalista, joka paradoksaalisesti sanoi, että
hän on vahva juuri heikkona. Silloin häneen asettuu Kristuksen voima.
“Todellinen vahvuus näkyy nöyryytenä, joka ei kiellä heikkouttaan”, Tommy
toteaa. Tätäkin kirjaa psykologian ammattilaiset ovat kritisoineet, mutta
toisaalta monet ovat kertoneet, että heillä on yöpöydällään kaksi kirjaa:
Raamattu ja Saat sen mistä luovut.
Tommyn firma Addicta tarjoaa monenlaista koulutusta. Yksi alue on
johtamiskoulutus. Tommyn mielestä hyvä johtaminen nousee kyvystä johtaa
itseään. “Toisia ei voi johtaa, jollei tunne omaa sisäistä maailmaansa”, hän
väittää. Toimittaja Sari Karjalainen kirjoitti Tommyn firmaa käsitelleessä
jutussa (vuonna 2012): ”Uskallan yli 30 vuoden taloustoimittajakokemukseni
perusteella sanoa, että enemmistö yritysjohtajista poistuisi mieluummin
takavasemmalle, jos heidän kanssaan haluaa puhua ihmisenä olemisesta tai
inhimillisistä arvoista. Uusi johtajapolvi on kuitenkin jo nousemassa esiin.”
Muutama vuosi sitten joku kirjoitti, että johtohenkilöitä voisi hakea
lehti-ilmoituksessa otsikolla “Psykopaatti saa paikan”. Johtopaikoille
haluttiin sellaisia “teflon-ihmisiä”, joihin ei vaikuta mitään moraalittomuus, ihmisten
irtisanomiset tai työpaikan ihmissuhdevaikeudet. Tommy sen sijaan on
vakuuttunut tästä: “Kun kunnioitat toista, et voi ohittaa häntä ihmisenä. Kun
olet tietoinen omasta ihmisyydestäsi, syntyy kyky kohdata aidosti toinen
ihminen. Näin luodaan työpaikoille sitä, mitä ne eniten tarvitsevat. Työn ilosta
syntyy tehokkuus ja luovuus.”
Tommyn luentojen ja kirjojen suosio selittyy varmaankin sillä, että
hän osaa sanoittaa asioita niin, että ihmiset tunnistavat niistä itsensä ja
ongelmansa. Tommyn mukaan pappien ja saarnaajien pitäisi käyttää enemmän aikaa
siihen, että he avaisivat kunnolla uskon peruskäsitteitä. Pitäisi myös käyttää
kieltä, jonka ansiosta nykyajan ihmiset voisivat vastaanottaa evankeliumin.
Tommy ihmettelee sitä, että maailman tärkein asia, Jumala, muuttuu helposti
mummojen uskonnollisuudeksi ja pullajeesuksen tasoiseksi asiaksi.
Suosittelen tätä vaikuttavaa kirjaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti