Miten kirjani ovat syntyneet –kirjasarjaa on julkaistu
viisi osaa. Ne on koottu luennoista, joita kirjailijat ovat pitäneet lähinnä
yliopistoissa. Luin juuri viidennen osan, jonka luennot on pidetty sekä Turun
yliopistossa 2011 että Helsingin Teatterikorkeakoulussa 2012. Siinä 18
tunnettua kirjailijaa kertoo työstään. Kertomukset ovat pieniä elämäkertoja.
Monet kuvaavat myös hyvin tarkkaan kirjoittamisensa tekniset yksityiskohdat.
Kirjailijoiden (ja bändien) kohdalla minusta on aina
mielenkiintoista se, mistä ura on alkanut. Mikä on kirjailijan tausta ja mikä
on johtanut läpimurtoon, kirjailijan tapauksessa julkaisukynnyksen
ylittämiseen. Yleisesti kodin merkitys on suuri: oliko kirjoja, luettiinko niitä
lapsille ja innostettiinko heitä itse lukemaan. Jonkinlainen sisäsyntyinen palo
kirjoittamiseen ja ihmisten ja ilmiöiden tarkkailuun on myös nähtävissä. Jotkut
kirjassa toteavatkin, että kirjoittaminen on ennen kaikkea tutkimista: “mihin
oikeastaan uskon ja mitä mieltä olen”, kuten Ilpo Tiihonen toteaa.
Kirjailijaksi tulemisen yleisohje “lue paljon,
kirjoita paljon” ei kovin hyvin päde kuitenkaan Hannu Raittilaan. Hän aloitti
kolmekymppisenä eikä ollut sitä ennen pitkään aikaan lukenut mitään eikä kirjoittanut
ollenkaan. Hänen mieleensäkään ei ollut tullut, että voisi ansaita elantonsa
kirjoittajana. Raittilaa pyydettiin kirjoittamaan ensin tv- ja radiokritiikkejä
Aamulehteen ja vähän myöhemmin draamaa radioon. Hän opetteli asiat itsekseen.
Myöhemmin hän siirtyi novelleihin ja sitten romaaneihin. Raittila sai
Finlandia-palkinnon kirjastaan Canal Grande vuonna 2001. Miten tällainen on
mahdollista? Raittila selittää. Hän oli 5-vuotias ja ainoa lapsi, kun äiti
kuoli. Hän torjui yksinäisyyttä kuvittelemalla itselleen sisaruksia ja
puhumalla heidän kanssaan selkein lausein. Tarkoista lauseista ja
päänsisäisestä dialogista tuli hänen tapansa ajatella. Niinpä tekstit olivat
ikään kuin valmiina päässä, kun hän aloitti kirjoittamisen.
Miten runot tai proosa sitten syntyvät? Siinä on
vaihtelua sekä kirjailijoiden että saman kirjailijan eri teosten kesken. Joskus
teksti on valmiina alitajunnassa ja tulee ryöppynä kerralla. Kuten Helena
Anhavalla, joka teatteriesityksestä järkyttyneenä tuli kotiin, istui alas ja
kirjoitti runon Murheellisen kuullen on puhuttava hiljaa. Välillä taas novelli
tai romaani pitää aloittaa moneen kertaan uudelleen alusta ennen kuin oikea
näkökulma ja kieli löytyy. Tilannetta helpottaa, jos tuntee aiheen, josta
kirjoittaa. Yksi ohje onkin, että se mikä koskettaa oikeasti kirjailijaa,
koskettaa myös lukijaa.
Kirjoittaminen on merkillinen elävä prosessi. Lars
Sund kertoo, ettei tahtonut päästä millään alkuun kirjansa Colorado Avenue
kanssa. Mutta sitten tilanne muuttui: “Äkkiä se hahmo, jota sittemmin ryhdyin
nimittämään Dollari-Hannaksi seisoi edessäni Kungsgatanin työhuoneella
Uppsalassa… Nyt ymmärsin Hannan vaativan, että minun on kirjoitettava
nimenomaan hänen tarinansa…”
Hyvin moneen kirjassa esiintyvään kirjailijaan on
vaikuttanut sotien jälkeen Suomenkin saavuttanut kirjallinen modernismi. Sitä
edustivat mm. Paavo Haavikko ja Tuomas Anhava. Runoista poistettiin loppusoinnut
ja proosatekstinkin piti olla toimintaa kuvaavaa, ei selittävää. “Don’t tell
them – show them”, neuvoi Hemingwaykin. Tekstissä ei saanut olla juurikaan
adjektiiveja tai lauseenvastikkeita eikä juuri sivulauseitakaan. Romaanin tai
novellin kaikkitietävä kertoja vaihtui näkökulmatekniikkaan, jossa tapahtumat
kerrottiin usean kertojan kautta.
Kielen ja kerrontatavan kanssa moni kirjailija
kertookin taistelleensa. Monica Fagerholmin mukaan jokainen romaani on ihan oma
maailmansa ja vaatii myös oman kielensä. Hänen Diiva-romaaninsa kieli oli niin
vaikuttavaa, että Fagerholm puhui pelkästään sitä jonkin aikaa
kustannustoimittajansa kanssa. Anna-Leena Härkönen taas tajusi Salingerin
kirjasta Sieppari ruispellossa, ettei kielen tarvitse olla juhlavaa ja hienoa,
vaan se voi olla ihmisläheistä ja huumoripitoista. Murteen hallitseminen voi
joskus olla välttämätöntä, jotta voi kuvata aidosti ihmisiä. Harri Tapper
opetteli eläkkeellä ollessaan uudelleen lapsuutensa Saarijärven murteen
kuuntelemalla paikallisten jorinoita ja puhumalla itsekseen lapsuudenkotia
remontoidessa. Ja män het nii hyvin peähän, sanoisin entisenä
saarijärveläisenä. Syntyi mm. kirja Hevone, naene ja kuu.
Kirjailijat tekevät joskus valtavasti taustatyötä
ennen kirjoittamista. Istuvat arkistoissa lukien jonkin aikakauden sanoma- ja
aikakauslehtiä ja ihmisten henkilökohtaisia kirjeitä tai selvittävät vaikka
tietyn kaupungin yksityiskohtia. Yksi esimerkki Laila Hirvisaarelta:
lääkintäkenraaliluutnantti Pekka Somer luennoi hänelle viisi päivää
sodanaikaisesta lääkintähuollosta. Ne tiedot olivat tarpeen Hylätyt talot,
autiot pihat – romaanin kirjoittamisessa.
Henkilöhahmojen luominen on sitten taas ihan oma
juttunsa. Anna-Leena Härkösen mukaan kirjailijan täytyy tietää kaikki
henkilöistään, mutta hänen ei tarvitse lukijalle kertoa kaikkea. Härkösen
mukaan lukija kiintyy henkilöihin vain, jos kirjoittajakin on kiintynyt. Henkilöitä
täytyy käsitellä heidän omien edellytystensä mukaan. Monica Fagerholm kertoo
esimerkkinä, että 10-vuotias poika ei selitä tapahtumia, hän näkee ne. Harri
Tapper kirjoitti tarkasti ja kronologisesti lapsuudestaan, mutta totesi, että
kertomus oli kuivempi kuin rautakaupan mutteriluettelo. Hänen täytyi vapauttaa
henkilönsä toimimaan omaehtoisesti. Moni kirjailija onkin kertonut, että
henkilöt alkavat usein elää omaa elämäänsä niin että ovat melkein
pitelemättömiä.
Lopuksi vielä humoristi Sinikka Nopolan kuvaus tamperelaisten
Eilan ja Rampen keskustelusta. Sanomalehdessä oli muistovärssy:
Yksin hänen ei tarvitse olla,
luonaan on rakkautemme jolla
hänet saatamme matkalle
viimeiselle.
Eila: “Ekkö sää ymmärrä? Se on ninkun vene, jolla se
vainaja saatetaan viimeiselle matkalle”.
Rampe: “Sen pitäs sitten kuulua: luonaan on
rakkautemme jolla, jolla me hänet saatamme matkalle viimeiselle”.
Eila: “Rakkautemme jolla jolla. Ei kai siinä ny kahta jollaa voi olla”.
Nyt olisi taas paljon kaunokirjallista luettavaa, kun
tiedän kirjojen taustoista enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti