Kaksi elämäkertasarjaa ovat kiinnostaneet minua
suuresti. Niille on yhteistä samankaltaisen kertomistyylin lisäksi se, että
molemmat miespäähenkilöt ovat kasvaneet isättöminä. Kummankin isä on ollut elossa,
mutta hylännyt perheensä. Kummallekin isoveli on ollut tärkeä isän korvike,
mutta kuollut aika nuorena (Rainion veli sodassa). Lisäksi molempien äidit
olivat kansakoulunopettajia. Molemmat muistelut tekee nautittaviksi se, että ne
ovat kirjailijoiden kuvaamia. Niissä ei pelkästään selosteta tapahtumia, vaan
kuvataan tarkasti niiden aiheuttamat elämykset ja vaikutukset.
Kullervo Rainio on tullut tunnetuksi Helsingin yliopiston
sosiaalipsykologian professorina ja kansanedustajanakin. Hän on kirjoittanut
muistelmakirjat Liikana syntynyt, Tytöt,
tykit ja runot sekä As-duurivalssi ja runoilijan sielunelämä. Hän kertoo
niissä lapsuudestaan ja nuoruudestaan Jyväskylässä sekä opiskelustaan Helsingin
yliopistossa. Olen lukenut kaikki osat moneen kertaan. Harmillista, ettei hän
jatkanut enää kolmen kirjan jälkeen. Rainio on nyt 90-vuotias.
Rainio kertoo asioista hyvin yksityiskohtaisesti ja
osaa asettua aina kulloisenkin ikävaiheen rooliin. Hän on ollut varmaankin
vähän erilainen nuori, koska on lukenut ja kirjoittanut nuorena paljon ja
elänyt elämäänsä osittain kirjojen kautta. Rainiolle on ominaista positiivinen
perusvire ja pienimuotoinen kutkuttava huumori, vähän niin kuin Antti Tuurille.
Ajankuvan hän piirtää nautittavasti. Suhde tyttöihin on ollut nuorena hyvin
herkkää ja vaikeaakin; näkyvyyttä tyttöjen silmissä on haettu monella tavalla.
Kolmannessa osassa Rainio kuvaa opiskelijamaailmaa ja törmää moniin aikansa
kulttuurivaikuttajiin.
Rainio on kirjoittanut useita tieteellisiä teoksia ja
runokokoelmia.
Hannu Mäkelä on tullut tunnetuksi kirjailijana ja
Otavan kustannustoimittajana. Hän kertoo Muistan-sarjassaan
lapsuudestaan Helsingin Kalliossa, nuoruudestaan Munkkivuoressa ja
kolmannessa osassa opiskelustaan kansakoulunopettajaksi. Kolmannessa osassa Mäkelä
kertoo myös matkoistaan Pariisiin ja ensimmäisten teostensa julkaisemisesta
Otavan toimesta. Kirja päättyy siihen, että hänet valitaan Otavan
kustannustoimittajaksi. Tähän sarjaan odotan kovasti jatkoa, lähetin asiasta
kyselynkin Tammen kustantamoon.
Opettajaisä Väinö Mäkelä hylkäsi perheensä juuri kun
Hannu oli syntynyt. Hannu asui äitinsä ja siskonsa kanssa Kalliossa niukkaa
elämää. Kun itse olen elänyt lapsuuteni rauhallisella maaseudulla, tuntui aika
hurjalta lukea, miten kovaa pienen pojan elämä on ollut Kallion kaveripiirissä.
Silmiä räpäyttämättä piti pystyä kaikkeen siihen mihin muutkin ja jengejä piti
varoa koko ajan. Sivullisuuden ja riittämättömyyden tunne alkoi kasvaa jo tässä
vaiheessa. Hannukin luki lapsena paljon, mutta sitä hän ei voinut paljastaa
kavereille.
Nuorena miehenä Hannu oli levoton ja ristiriitainen ja
suhtautui äitiinsä aika tylysti ja kapinoivasti. Sivullisuuden tunne vaivasi
edelleen, mutta hän osallistui kuitenkin nuorten rientoihin ja oppi myös pahat
tavat. Niitä hän kuvaa rehellisesti ja rehellisyys on muutenkin elämässä ikään
kuin pakollisena mukana. Valehtelu syö
sielua, Hannu toteaa jotain kirjailijaa lainaten. Koulumenestys oli aluksi aika
heikkoa, mutta ylioppilaskirjoitusten yleisarvosana oli jo laudatur.
Savon Sanomien kirjallisuusarvostelija on muistelmien
toisesta osasta todennut: “Kukaan elossa oleva oleva suomalainen ei saisi
näistä eväistä tiiliskivimäistä lukuromaania. Mutta Mäkelä saa, ja se tässä on
juuri niin ihmeellistä”. Lausunto kuvaa hyvin Mäkelän tekstiä. Joku on sanonut,
että Kalle Päätalo tarvitsi kymmenen sivua saadakseen polkupyörän ehjänä ulos
liiteristä. Päätaloa en ole lukenut, joten en tiedä miltä teksti tuntuu, mutta Mäkelän
teksti imaisee ainakin minut täysin mukaansa.
Yksi näkemys taiteeseen on se, että taide syntyy
ristiriidoista. Kirjailija Anu Kaipaisen lääkärimies varoitti vaimoaan menemästä
psykoterapiaan tai psykoanalyysiin, koska hänen mukaansa kirjoittaminen
saattaisi ristiriitojen laettua tyrehtyä. Niin tai näin, Hannun levottomuus ja
ristiriidat alkavat vähitellen saada kirjallisen muodon.
Hannu Mäkelän isäsuhde on ollut hyvin traumaattinen.
Kun Hannu kertoi ylioppilaaksi valmistuttuaan haluavansa kirjailijaksi, isä
totesi, että sinusta ei tule koskaan kirjalijaa. Kun teoksia sitten alkoi
ilmestyä, Hannu vei ne aina myös isälleen. Vasta myöhemmin hän sai tietää, että
isä oli korjannut kaikkien niiden lauseita kynällä suoraan kirjaan. Kun Hannu
sai Finlandia-palkinnon Eino Leinoa kuvaavasta kirjastaan Mestari, hän lähetti
senkin isälleen. Isä palautti kirjan korjausmerkinnöin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti