Luin
kesällä neljä musiikkikirjaa: Rauno Lehtisestä kertovan Toiset
meistä,
Lasse Mårtensonin Laiskotellen,
Anssi Kelan Matkakirjan
ja Arto Vilkon Emmaa
etsimässä – rautalankamusiikin lyhyt historia.
Toiset
meistä
Rauno
Lehtinen oli musiikin monitoimimies: muusikko (viulu, saksofoni,
sähkömandoliini), säveltäjä, sovittaja ja kapellimestari (mm.
MTV:ssa). Hänen sävellyksensä ovat tyylikkäitä ja kansainvälistä
tasoa. Kaikkein menestynein sävellys Letkis on levytetty ympäri
maailmaa yli 90 kertaa. Tom Tom Tom sijoittui Marionin laulamana
kuudenneksi euroviisuissa Luxemburgissa 1973. Suosittuja ovat olleet
myös On hetki ja Muistan kesän. Lehtisen sävellykset ja sovitukset
ovat aina kyseisen tyylin mukaisia, esim. soinnutus noudattaa tarkoin
tyylilajia. On sanottu, että Lehtisen mollisävelmätkään eivät
ole surullisia. Lehtinen oli myös armoton seuramies, joka itsekin
joskus uskoi sepittämiinsä tarinoihin.
Laiskotellen
Lasse
Mårtenson on myös muusikko, säveltäjä ja sovittaja. Hänen
tunnetuin sävellyksensä lienee Myrskyluodon Maija. Mårtensonin
sävellys Laiskotellen oli seitsemäs euroviisuissa Kööpenhaminassa
1964. Se oli yksi suosikkilauluistani siihen aikaan koulupoikana.
Silloin vain sunnuntai oli vapaapäivä. Aamulla nousemistani
pitkittäessäni kuuntelin laulua sisäisessä maailmassani: ”On
taaskin sunnuntai ja haalarit jo nurkkaan jäädä sai, ei voi kiire
ahdistaa, herätyskellokin on hiljaa vaan...”. Luulenpa, että jos
tämän biisin olisi esittänyt Frank Sinatra, siitä olisi tullut
kansainvälinen hitti. Hengellisissä piireissä on edelleen erittäin
suosittu Mårtensonin 1967 tekemä Jumala rakastaa maailmaa. Sitä
olen itsekin satoja kertoja soittanut.
Kirjasta
jäi päällimmäisenä mieleen ikävä ja ratkaisemattomaksi jäänyt
ristiriita, jonka Mårtenson joutui kokemaan isäsuhteessaan. Isä
oli Sibelius-Akatemian urkutaiteen professori ja konserttipianisti.
Hänen mielestään musiikkia oli vain kurinalaisesti soitettu
klassinen musiikki. Lasse-poika kiinnostui jazzista ja halusi
improvisoida. Hän uskalsi tehdä sitä vain isän ollessa pois
kotoa. Kun isän avain kääntyi ulko-ovessa, Lasse lopetti vapaan
soitannon.
En
ole itse koskaan hyväksynyt ajatusta, että klassinen musiikki olisi
jotenkin parempaa kuin kevyt musiikki. Olen samaa mieltä
ranskalaisen viihdesäveltäjän Michel Legrandin (säveltänyt mm.
Cherbourgin sateenvarjot ja The Windmills of Your Mind) kanssa, että
on olemassa vain hyvää ja huonoa musiikkia ja sitä on kaikissa
genreissä.
Anssi
Kelan kirjan maailma tuntui sen verran vieraalta, että otan siitä
vain yhden kommentin tähän aiheeseen liittyen. Kela kertoo kuinka
hän joutui pienenä hinkkaamaan sellolla etydejä, jotka eivät edes
kuulostaneet musiikilta. Hänelle musiikki aukeni vasta rockin
kautta.
Emmaa
etsimässä
Sähkökitaramusiikin
innostuksen herättivät Suomessa pääasiassa The Shadows
Apache-biisillä (1960) ja The Ventures Walk Don´t Run -biisillä
(1960).
Varsinainen rautalankamusiikin vaihe oli lyhytaikainen, suurin buumi
kesti vain vuoden 1963, mutta rautalankamusiikki loi pohjan
sähkökitaran suosiolle. Tyyli puhkesi kukkaan maukkaalla ja
tyylikkäällä tavalla 1980-luvulla Esa Pulliaisen luotsaaman
Agents-yhtyeen musisoinnissa. Agentsien levyjä on myyty jo miljoona
kappaletta. Rautalankayhtyeitä on toki nykyäänkin. Back to the
Sixties –tapahtumissa voi kuunnella edelleen niitä 60-luvun
hemmoja, jotka vielä pysyvät tolpillaan. Sen verran on aika
muuttunut, että vanha rautalankabiisi Katariinan kamarissa on
nykyään Katariinan makkarissa.
Minulla
ei ollut nuorena poikana maalla kuin putkiradio ja mustavalkoinen
televisio, joten suuresta innostuksesta huolimatta kuva
rautalankavaiheesta on jäänyt vähän hämäräksi. Arto Vilkko on
tehnyt kiitettävän työn kirjatessaan ylös tiedot
bändeistä/soittajista, tyyliseikoista, laitteista, levytyksistä,
ajan ilmapiiristä jne. Kirjassaan hän myös analysoi useita
biisejä. Vilkko soittaa itse komppikitaraa 60-luvulla perustetussa
The Scaffolds-yhtyeessä.
Rautalangan
tunnusmerkkejä ovat tietyn soittotyylin lisäksi putkivahvistin,
nauhakaikulaite ja vibratokammen käyttö. Musiikki on hyvin
suoraviivaista ja vauhdikasta twistiä. Nuorten soittajien innostus
ja energisyys kuuluvat biiseissä. Sen ajan ammattimuusikotkin (mm.
huippukitaristit Heikki Laurila ja Herbert Katz) yrittivät liittyä
ajan muoti-ilmiöön, mutta heidän musiikkinsa ei Vilkon mielestä
kuulosta rautalangalta.
Rautalankaa
soitettiin muissakin Pohjoismaissa. Esimerkiksi The Violents, The
Clifters ja The Spotnicks olivat suosittuja Suomessakin. Meillä
ilmiö muodostui lähinnä levy-yhtiöiden painostuksesta
sellaiseksi, että vanhoja slaavilaisvaikutteisia iskelmiä
väännettiin twistiksi. Kun aikansa suosituimmalle
suomalaisyhtyeelle The Soundsille tyrkytettiin näitä lauluja,
basisti Peter Ekman tokaisi harmistuneena, että levytetään sitten
Emmakin. Niin tehtiinkin tammikuussa 1963, ja Emmasta tuli suosituin
rautalankabiisi kautta aikojen. Singleä myytiin 20.000 kpl, mikä
oli iso määrä silloin. Singlen kääntöpuolella on Mandshurian
Beat,
alkuperäiseltä nimeltään Mantsurian kukkuloilla (eestiksi
kuulemma Mantsurian näpylöillä).
Monet
innokkaat soittajat aloittivat nollasta. Jotkut päättivät jopa
perustaa bändin ennen kuin osasivat soittaa mitään tai omistivat
ensimmäistäkään soitinta. Biisejä opeteltiin korvakuulolta
levyiltä. Opetusta ei ollut saatavissa juuri ollenkaan eikä
myöskään nuotteja. Harva nuotteja osasi lukeakaan. Myös
laitteiden saanti oli vaikeaa, vaikka olisi ollut rahaakin. Kaikkien
kitaristien haaveena oli saada punainen Fender Stratocaster The
Shadowsin esimerkin mukaan. Aidon sellaisen sai Kaliforniasta, mutta
tuontisäännöstelyn vuoksi Stratocastereita oli vaikea saada edes
Eurooppaan. Pojat joutuivat soittamaan vähän heikommilla
kitaroilla. Monet tekivät sähkökitaransa itse. The
Strangers-yhtyeen Jussi Itkonen haki Stratonsa Englannista, mutta
sekin onnistui vain sen takia, että hänen isällään oli valuuttaa
ulkomailla. Myös putkivahvistimia rakennettiin itse tai käytetettiin
putkiradiota vahvistimena. Vahvistinten teho ei tahtonut riittää
isoissa halleissa.
Sähkökitaran
soundi on minusta aina ollut jotenkin mystinen. En ole koskaan
kyllästynyt siihen. Hector kertoo kirjassa olleensa aivan
huumaantunut kuullessaan sähkökitaraa ensimmäistä kertaa vanhassa
messuhallissa. Hän oli silmät pyöreänä tuijottanut kuinka
kitaroista meni johto johonkin kummalliseen laatikkoon. Hector soitti
soolokitaraa Les Mirages-rautalankayhtyeessä ennen nousuaan
maineeseen laulajana ja lauluntekijänä. Koin tosi voimakkaasti
samanlaisen fiiliksen kuin Hector, kun Nuutinmäen veljekset
soittivat omatekoisella 10 watin vahvistimella Kalmarin
seurojentalolla 60-luvun alussa. Tuntui, että olin muutaman sentin
irti tuolista. Vuonna 1963 Emmaa kytättiin radiosta koko ajan,
levysoitinta kun ei ollut. Emmasta lähti oma kitarainnostukseni.
Uppouduin
Vilkon kirjaan välillä niin, että se oli kuin aikamatka
60-luvulle. Toivoin, että olisin voinut piipahtaa Expo-hallissa
Kasarmitorin laidassa, kun The Sounds soitti. Vähän kateellisena
ajattelin, miten suuri etulyöntiasema oli Hesan pojilla päästä
mukaan rautalankabuumiin. Toisaalta kilpailu oli heillä myös kovaa.
Kirjassa kerrotaan, että usein bändit soittivat ikään kuin
toisilleen. Kuuntelijoina olleet huomauttivat jokaisesta virheestä,
jonka lavallaolijat tekivät.
The
Beatles oli yksi pääsyy rautalangan hiipumiseen. Laulu tuli mukaan
kuvioihin, ja vain sellaiset bändit, jotka löysivät laulajan,
onnistuivat jatkamaan. Kuten Danny & The Islanders. The Soundsin
soolokitaristi Henrik Granö kuvaa kirjassa, miten Beatlesien
ensimmäisen älppärin kuunteleminen oli hänelle
”eksistenssikokemus”.
Niin olin Beatlesien musiikki minullekin (vaikken tuota sanaa silloin
tuntenutkaan). Eikä Beatlesin ote ole vieläkään hellittänyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti