Kesän tullessa nousevat
aina mieleen kirjat, jotka haluaisin lukea taas kerran. Yksi
sellainen on Jonne Piipon romaani Norsunluutorni (Tammi 1945). Löysin
sen kotini vintiltä kirjahyllystä runsaat 45 vuotta sitten ja jäin
heti koukkuun. Kirjassa maalaispoika Aaretti lähtee opiskelemaan
opettajaseminaariin. Hän on mukana opiskelijariennoissa, mutta on
vähän ulkopuolinen. Pääasiassa kirjoista lukemiensa erilaisten
näkemysten mukaan hän pyrkii rakentamaan jonkinlaista
ihanneminuutta ja joutuu erityksiin omaan maailmaansa,
norsunluutorniin. Hän ei oikein suostu enää tavanomaiseen
vaistonvaraiseen elämään. Mieli alkaa järkkyä ja ensimmäisessä
työpaikassa se särkyy kokonaan. Hän joutuu hoitoon. Sen jälkeen
isä hakee Aaretin maalle takaisin lepäämään ja hän alkaa
toipua.
Mistähän lie tällainen
kirja meille kotiin eksynyt? Jostain syystä muistan erityisesti
lukukerran viimeisenä Jyväskylässä vietettynä kesänä 1975.
Olin silloin asemoijana Sisä-Suomen kirjapainossa ja ajelin
työmatkoja vanhalla polkupyörällä. Ehkä tänä kesänä taas
sukellan kirjaan...
Toinen koukuttava kirja
on Mika Waltarin Valtakunnan salaisuus (WSOY 1959). Sen lukeminen on
aina myös hengellinen kokemus. Roomalainen Markus Mezentius
Manilianus matkustaa rakkauteen pettyneenä Jerusalemiin keväällä
vuonna 30 ja osuu paikalle juuri kun Jeesus on ristiinnaulittu. Hän
alkaa ottaa selvää mistä on kysymys, soluttautuu opetuslasten
joukkoon ja selostaa asioiden etenemistä kirjeissä, jotka
kirjoittaa petolliselle rakastetulleen Tullialle. Tietäen kuitenkin,
ettei hän kirjeitä koskaan lähetä.
Waltari oli koko elämänsä
ajan kiinnostunut uskonasioista. Tätä kirjaa suunnitellessaan hänen
nähtiin istuvan usein eksegetiikan (raamatunselitysopin) luennoilla
yliopistolla. Waltari kertoo kirjoittaneensa kirjan yhden kesän
aikana hyvällä mielellä ja jotenkin se huokuu kirjasta.
Suosittelen!
Yhtä mielikirjailijaani,
Antti Tuuria, luin ensimmäisen kerran kesällä 1978. Silloin olin
asemoijana Esan Kirjapainossa Lahdessa. Kirja oli Joki virtaa läpi
kaupungin. Yhtenä päähenkilönä siinä on kirjapainon
työnjohtaja. Tuurihan on alkuperäiseltä ammatiltaan graafisen
tekniikan DI, ja tämän kirjan taustana on aika, jonka hän oli
Kirjapaino Kalevan teknisenä johtajana Oulussa.
Tuuri on kirjoittanut 60
kirjaa. Niistä palaan mieluiten kokoelmaan Novellit (Otava 1983).
Luin sitä ensimmäistä kertaa 1980-luvun alkupuolella. Olin silloin
vuorotyönjohtajana Yhteiskirjapainossa. Tulin iltavuorosta kotiin ja
nautiskelin olohuoneen nojatuolissa yhden tai kaksi novellia
kerrallaan.
Siihen aikaan
kirjapainoissa oli muuten myös ylityönjohtajia. Haaveilin siitä
vakanssista, koska silloin olisi tarvinnut olla vain ylitöissä :).
Tuurin kerronta on
tavallaan niukkaa, lakonista, mutta se on vain kuin jäävuoren
huippu. Hänen kuvaustapaansa on sanottu behavioristiseksi. Tuuri ei
selitä mitään, vaan ainoastaan kuvaa, mitä tapahtuu ja mitä
henkilöt sanovat. Tosin suoraa kerrontaa, repliikkejä, Tuuri ei
juurikaan harrasta, vaan epäsuoraa. Hän ei myöskään koskaan
sano, että jostakusta tuntui joltakin, mutta hyvin tunteet ja
ilmapiiri tulevat kuitenkin läpi. Tuurin huumori on pienieleistä,
mutta nautittavaa. Hän ei juurikaan kerro vitsejä. Yksi on
kuitenkin jäänyt mieleen. Mies ihmetteli, että miksei hän ole
koskaan oikeanmittainen: pienenä pidettiin kasvatuslaitoksessa ja
nyt isompana joutuu jatkuvasti käymään katkaisuhoidossa.
Luin juuri Tuurin
uusimman kirjan Bospor Express. Sen kehyskertomuksena on kuvaus
junamatkasta kirjallisuusfestivaaleille Istanbuliin. Tuurihan ei enää
suostu astumaan lentokoneeseen. Matka liittyy Tuurin
Taivaanraapijat-romaanin turkkilaisen käännöksen julkaisemiseen.
Matkalla Tuuri havainnoi tarkasti ihmisiä ja ympäristöä. Paljon
vanheneva kirjailija miettii myös, mitä eri uskonnot opettavat
kuolemanjälkeisestä elämästä. Hieman Tuurin kirjoissa on alkanut
ärsyttää lähes jokaisen lounaan ja kahvihetken antimien kuvailu.
Mutta hyvä kirja tämäkin.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista