Eksegetiikan osuus
teologian opinnoistani alkaa olla valmis. Kokoava essee on valmis
opettajan arvioitavaksi. Kirjoitin sen kahdesta aiheesta:
Luomiskertomus ja sen erilaiset tulkintamallit sekä Naisen asema ja
merkitys Uudessa testamentissa.
Oppikirjamme mukaan termi
eksegetiikka on vakiintunut tarkoittamaan tieteellistä
raamatuntutkimusta. Tieteellistä tutkimusta harjoitetaan
yliopistoissa akateemisen vapauden suojissa, kirkko ei voi sanella
sen sisältöä. Siinä Raamattua tutkitaan kuten mitä tahansa
muutakin kirjallisuutta. Historiallis-kriittiset metodit ovat
hallinneet tutkimusta pitkään ja niitä käytetään edelleen.
Kriittinen ei sinänsä tarkoita mitään negatiivista tai repivää,
vaan tarkkaa lukemista ja hyvää argumentointia. Tekstikriittinen
metodi on aivan välttämätön, koska ei ole olemassa yhtä ainoaa
alkukielistä tekstiä Raamatun kummastakaan osasta, vaan eri
käsikirjoituksista pitää arvioimalla löytää todennäköinen
alkuperäinen lukutapa. Redaktiokritiikki taas selvittää kuinka
paljon kirjoittaja on toimittanut tekstiään eli tuonut esiin omia
painotuksiaan. Tämähän näkyy hyvin neljässä eri evankeliumissa.
Ne kaikki on tietysti toimitettu ylösnousemuksen jälkeisestä
näkökulmasta, mutta niissä on myös keskenään eroavuuksia. Muita
metodeja ovat mm. muotokritiikki ja traditiokritiikki.
Eksegetiikka on minusta
mielenkiintoista, koska se tutkii tekstejä ja käytettyjä lähteitä.
Raamatun kirjoittajilla on ollut käytössään lähteitä, joita he
ovat lainanneet ja muokanneet. Tällaisesta työskentelytavasta
kertoo esimerkiksi Luukas evankeliuminsa alussa (Luuk. 1:1-4).
Synoptisissa evankeliumeissa (Matteus, Markus, Luukas) on niin paljon
yhteistä aineistoa, että niillä täytyy olla jonkinlainen
kirjallinen riippuvuus toisistaan.
Eksegetiikan näkökulma
on historiallinen. Se lähtee siitä, että jokaisen raamatunkohdan
oikea ja todellinen merkitys löytyy tutkimalla, missä
historiallisessa tilanteessa ja kontekstissa se on sanottu tai
kirjoitettu. Toisaalta historiallisuus on ongelmallista. Jeesuksen
historiallisuutta ei nykyään varmaan monikaan tutkija kiistä,
onhan hänet mainittu myös aikansa maallisissa historiakirjoissa
(Tacitus, Suetonius, Josefus). Sen sijaan se, mitkä Jeesuksen sanat
evankeliumeissa voidaan suoraan palauttaa historian Jeesukseen,
koetaan tutkimuksessa ongelmana. Kertomukset Jeesuksen opetuksista
ovat alunperin olleet suullista traditiota ja kirjattu ylös vasta
myöhemmin. Kuinka paljon niihin on tullut matkan varrella
seurakunnan tulkintaa?
Raamattua
enemmän lukenut ja sen sanoman
vastaanottanut kuitenkin ymmärtää, että eksegetiikan
näkemys on vain osa totuutta. Raamatun oma “itseymmärrys” on
selvästi, että se on enemmän kuin mikä tahansa kirja. Se ei
varsinaisesti ole modernia historiankirjoitusta, vaan kuten Johannes
toteaa: “Tämä
on kirjoitettu siksi,
että
te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus,
Jumalan Poika”
(Joh. 20:31). Ensimmäinen suuri teologi, apostoli Paavalikaan ei
ollut kovin kiinnostunut historian Jeesuksesta, vaan ylösnousseesta
Jeesuksesta: “Vaikka olisimmekin tunteneet Kristuksen pelkästään
inhimilliseltä kannalta, emme enää tunne” (2. Kor. 5:16).
Jeesuksen ajan historialliseen todellisuuteen emme enää pääse
käsiksi, mutta hänen ylösnousemusvoimansa voimme ottaa vastaan
tänään: “Jos sinä suullasi
tunnustat, että Jeesus on
Herra ja sydämessäsi
uskot, että Jumala on
herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva”, kirjoittaa
Paavali (Room 10:9).
Raamattu on
historiallisuudestaan huolimatta Jumalan elävää sanaa, jota Hän
voi käyttää myös “epäeksegeettisesti”. Hän voi tietyssä
tilanteessa tehdä yksilölle tai seurakunnalle ajankohtaiseksi
raamatunkohdan, joka historiallisessa kontekstissa on merkinnyt
jotain ihan muuta. Tästä pieni omakohtainen esimerkki. Äskettäin
vierailin minulle tuntemattomassa seurakunnassa. Aivan tuntematon
henkilö koki, että Jumala haluaa antaa minulle henkilökohtaisesti
tietyn kohdan Vanhasta testamentista siihen hetkeen rohkaisuksi ja
ohjeeksi. Se jae oli kaiken lisäksi juuri siitä Vanhan testamentin
luvusta, joka oli raamatunlukuohjelmassani sinä päivänä.
Kristikunta onkin
perinteisesti noudattanut ns. kanonista lukutapaa. Raamattu on sen
mukaan kokonaisuus, jonka punaisena lankana on Jumalan
pelastussuunnitelma ihmistä varten. Raamattu on enemmän kuin
osiensa summa. Vanhan testamentin kirjoittaja on voinut kirjoittaa
jotain sellaista, mitä ei itsekään ole vielä silloin täysin
ymmärtänyt, vaan jonka merkitys on avautunut vasta myöhemmin. Näin
esim. Jesaja kirjoittaessaan kärsivästä Messiaasta.
Eksegeettisesti tulkittuna Jesajan 53. luvussa ei puhuta Jeesuksesta,
mutta usko näkee siinä hänet.
Seuraavaksi siirrytään
opiskelemaan kirkkohistoriaa. Se voi jonkun mielestä olla kuivinta
mitä voi kuvitella, mutta itse odotan sitä innolla. Ja onhan
kristinuskon historia myös Euroopan historiaa.
Jos haluat antaa palautetta henkilökohtaisesti, sähköpostiosoitteeni on
VastaaPoistaseppo@honkonen.fi