Luin kuopiolaisen papin Kari Kuulan
kirjan Kotona kristinuskossa. Kuula opiskeli ensin sairaanhoitajaksi.
Hän oli nuoruudestaan asti kiinnostunut hengellisistä asioista.
Löydettyään kirpputorilta Lutherin Galatalaiskirjeen selityksen,
ja luettuaan sen, hän päätti opiskella teologiaa niin paljon kuin
pää ja rahapussi kestäisivät. Tohtoriksi asti ne kestivät. Sen
jälkeen Kuula on kirjoittanut monia tietokirjoja ja kertoo
omistavansa 50 hyllymetriä teologista kirjallisuutta.
Kuula kirjoitti tämän viimeisimmän
kirjansa pohtiakseen yhdessä lukijan kanssa niitä hankalia
kysymyksiä, joiden vuoksi hän ja varmaan moni muukaan ei anna tunne
kristinuskossa oloaan kotoisaksi. Kun johonkin asiaan perehtyy oikein
juurta jaksaen, se muuttuu vähän monimutkaisemmaksi. Näin käy
myös teologian opiskelijalle, joka törmää tieteelliseen
raamatuntutkimukseen. Siinä Raamattua tutkitaan kuten mitä tahansa
kirjallisuutta. Kuulakin kävi läpi erilaisia vaikeita vaiheita
opiskelunsa aikana. Lopulta hän kuitenkin kertoo sitoutuneensa
kristinuskoon entistä vahvemmin.
Kuula arvostaa tiedettä ja myös
tieteellistä raamatuntutkimusta, mutta näkee, että ne kumpikaan
eivät tavoita koko todellisuutta. “Tiede näkee vain tutkittavissa
olevan, mutta ei määrittele koko todellisuutta”, hän toteaa.
Samoin Raamatun oleellisin asia, Jumalan olemassaolo ja vaikutus, jää
tieteellisessä raamatuntutkimuksessa kokonaan syrjään, koska tiede
ei voi ottaa kantaa yliluonnollisiin asioihin.
Kuula kertoo lähtevänsä sisällään
olevan aavistuksen/tunnun ohjaamana siitä oletuksesta, että tämän
kaiken takana täytyy olla jotain suurempaa ja että kristinusko
kertoo siitä. Usein sanotaan, että uskonnot opettavat suunnilleen
samoja asioita, mutta niinhän ei ole. Kristinuskon ydin poikkeaa
täysin muista uskonnoista. Siinä Jumala tulee ihmiseksi
Jeesuksessa, poistaa Jeesuksen ristinkuoleman kautta kuilun Jumalan
ja ihmisen väliltä ja luo Jeesuksen sovitustyön vastaanottaneeseen
uuden yhteyden. Kristinuskon kokonaissanoma on sellainen, että Kuula
haluaa sitoutua nimenomaan siihen.
Kristinusko on myös tiukasti
historiaan sidottu uskonto. Jumala on toiminut tiettynä aikana
tietyssä paikassa. Esimerkiksi Jeesuksen historiallisuutta ei kukaan
voi tänä päivänä enää kiistää. Hänet mainitaan myös muissa
antiikin lähteissä. Historiallisuus uhkaa toisaalta muodostua
ongelmaksi tieteellisessä raamatuntukimuksessa, kun siinä pyritään
selittämään kaikki luonnollisten syiden avulla. Kuula korostaakin,
kaikki nämä ongelmakohdat tuntevana, että historian todistuksen
voi nähdä kahdella eri tavalla sen mukaan millainen
oletus/maailmankatsomus/usko(!) ihmisellä on.
Kuula pohtii myös maailmankaikkeuden
alkua ja aikakäsitystä. Antiikin kreikkalaiset katsoivat, että
kaikkeus on ikuinen, sillä ei ole alkua. Varhaiset kristityt taas
uskoivat, että kaikella on alku ja myös alkuunpanija. Nykyisen
tähtitieteen näkemys on myös se, että on ollut alku, jota
nimitetään alkuräjähdykseksi. Voi kuitenkin hyvällä syyllä
kysyä, mistä se räjähtänyt aine oli lähtöisin ja mikä
räjähdyksen aiheutti. Jumalan kaikkivaltiutta ja kaikkitietävyyttä
miettiessään Kuula joutuu miettimään myös aikakäsitystä.
Meille ihmisillehän aika on lineaarista eli asiat tapahtuvat
peräkkäisessä järjestyksessä ja meillä on oikeasti vain
nykyhetki. Jumala ei välttämättä ole sidottu tällaiseen aikaan,
vaan hän voi nähdä kaiken yhtä aikaa. Vertauksena Kuula käyttää
esim. sitä, että leikataan elokuvafilmin peräkkäiset kohtaukset
irti filmistä ja laitetaan ne päällekkäin, jolloin kaikki näkyy
kerralla. Nämä ovat tietysti vaikeita asioita käsittää, mutta
osoittavat kuitenkin, että Jumalan kaikkitietävyys ei ole
välttämättä ihmisten aikakäsityksestä kiinni.
Olen itse aina uskonut, että ihmisen
kehitys täydeksi ihmiseksi jatkuu taivaassa, eikä siellä suinkaan
koko ajan lauleta ylistyslauluja palmunlehvät käsissä. Kuka
sellaista jaksaisikaan! Uskon myös, että muutos on prosessi, ei
yhtäkkinen tapahtuma. Jos muuttuisin hetkessä täysin
toisenlaiseksi, en enää olisi minä. Näin näyttää uskovan myös
Kuula. Hän näkee uskovankin kohdalle tulevan tuomion/tilinpäätöksen
olevan terapeuttinen tapahtuma. Siinä katsotaan, mikä ihmisyydessä
on jäänyt vajaaksi ja miten se korjataan. Täyttä ihmisyyttä ja
onnellisuutta estävät haavoittumiset ja traumat parannetaan. Tätä
Kuulan mukaan tarkoittaa se, että kaikki kyyneleet pyyhitään pois.
No, tähän saadaan varmuus vasta perillä. Ennen kaikkea jokaisen
kannattaa pitää huoli, että on siinä joukossa, joka pääsee
iankaikkiseen elämään.
Moni on loukkaantunut kristittyihin
kaiken sen pahan takia, mitä he ovat tehneet. Kuula kuitenkin
muistuttaa, ettei vika ole kristinuskon sanomassa. Ei ole niin hyvää
asiaa, etteivät ihmiset onnistuisi sitä pilaamaan. Toisaalta hän
kehottaa muistamaan myös sen kaiken hyvän, mitä kirkko on tehnyt.
En allekirjoita kaikkia Kuulan
näkemyksiä. Kuula korostaa sitä, että tämä on hänenkin
mietinnässään ja tutkimuksessaan tämänhetkinen välitilinpäätös.
Hän vakuuttaa kuitenkin ainakin minut siitä, että näitä asioita
voi ihan järkevästi pohtia. Kuulan kirjoitustyyli on myös ainakin
minulle levollisuutta luova. Jumala toimii enemmän kuin me
vajavaiset ihmiset uskomme ja ymmärrämmekään. Paljon muitakin
pohdintoja mahtuu kirjan 300 sivuun, mutta tässä muutamia täkyjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti