Kolmas osio yleisen teologian perusteista,
systemaattinen teologia, on nyt suoritettu. Aluksi opiskeltiin sitä, mihin
teologia ja usko perustuvat ja mihin kristinuskon opit perustuvat. Oppikirjana
oli Juha Pihkalan Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Siihen perustuen piti
kirjoittaa essee jostakin annetusta aiheesta. Kirjoitin usko ja järki-
aihealueesta otsikolla Voiko nykyajan järkevä ihminen uskoa Jumalaan. Sitten
opiskeltiin luterilaisia tunnustuskirjoja Gassman-Hendrixin kirjan Johdatus
luterilaiseen tunnustukseen opastuksella. Lopuksi piti tenttiä Kirkkotiedon
kirja, jossa esitellään eri kirkkokuntien opit.
Uskonnonfilosofinen kysymys uskon ja järjen suhteesta
on mielenkiintoinen. Kuinka paljon uskonasioista voidaan todistaa tai selittää
järjellisesti/tieteellisesti? Tähän varmaan palaan vielä myöhemmin, mutta
muutama huomio kuitenkin nyt. Tieteellisiä Jumala-todistuksia on kehitelty
kautta aikojen. Jumala on kuitenkin tuonpuoleinen, hän ei ole osa tätä
maailmaa. Jos hänet voitaisiin kokonaan tieteen menetelmin selittää, hän ei
olisi enää Jumala. Jumala-todistuksissa, kuten myös ateistien vastaväitteissä,
on lisäksi se ongelma, että ne ovat yleensä kehäpäätelmiä. Lopputulos on
nähtävissä jo lähtökohdissa.
Uskon ja järjen suhteesta käydään nykyään vilkasta
keskustelua. Agnostikoksi tunnustautuva tähtitieteen professori Esko Valtaoja
toteaa uusimmassa Sana-lehdessä, että hän ei toisaalta myöskään pysty
todistamaan, ettei Jumalaa ole. Helsingin teologisessa tiedekunnassa
tarkastettiin juuri väitöskirja, jossa pohditaan kuinka todennäköistä
kristinusko on. Se on jo eräällä palstalla herättänyt keskustelua siitä, voiko
todennäköisyyksiä käyttää tällaisessa asiassa. Matemaattisesti en osaa sanoa
siihen mitään, mutta muuten minusta voi. Kun teemme valintoja elämässä, emmekö
tee niitä sen mukaan, mikä näyttää todennäköisemmin oikealta ratkaisulta? Teologi
Harri Koskela kirjoitti Areiopagin sivulla: “Ajattelen, että on
rationaalisempaa uskoa Jumalan olemassaoloon kuin siihen, ettei Jumalaa olisi. En
voi uskoa rationalisuuteni vuoksi, että kaikki tarvittava informaatio ja
järjestys olisivat syntyneet sattumalta ilman mitään perimmäistä syytä.”
Kristilliseen uskoon sisältyy toki paljon muutakin
kuin tiedollisia asioita. Se on ennen kaikkea luottamuksellinen suhde Jumalaan.
Kun lukee kirkkohistoriaa ja kristillisten oppien
historiaa, nousee väistämättä kysymys siitä, miten toteutuu Jeesuksen rukous
kristityistä, “että he kaikki olisivat yhtä” (Joh. 17:21). Niin erilaisia
oppeja ovat eri kirkko- ja tunnustuskunnat kehittäneet ja kautta aikojen
riidelleet niistä. Selvää on, ettei yhteys voi perustua siihen, että kristityt
olisivat kaikista asioista yhtä mieltä. Välillä kuulee jonkun vaativan, että
meidän kristittyjen tulisi olla yksimielisempiä. Vähintäänkin rivien välistä
käy ilmi puhujan tarkoitus, että pitäisi olla yksimielisiä hänen ehdoillaan,
antaa hänelle Raamatun tulkinnan auktoriteetti.
Onneksi ekumeenista työtä tehdään nykyään paljon eri tunnustuskuntien
välillä. Ekumenia voi onnistua vain niin, että löydetään olennaisissa asioissa (mm.
Jumalan olemassaolo, Jeesuksen sovitustyö ristillä ja hänen ylösnousemuksensa)
ykseys, ei-olennaisissa sallitaan moninaisuus ja kaikissa asioissa hallitsee
rakkaus. Moninaisuuttahan esiintyy jo Uudessa testamentissa.
Itsekin jätän monia asioita avoimeksi. Minulla ei ole
tarvetta rakentaa kaikista asioista tarkkaa oppia tai lopullista mielipidettä.
Iloitsen kun Eero Huovinen kirjoittaa uusimmassa kirjassaan Uusi ilo: “Haluan
antaa tilaa epäilylle ja kriittisille kysymyksille, mutta tahdon myös pitää
kiinni siitä, mikä on todennäköisimmin totta.”
Yksi erikoinen ilmiö on nykyään joidenkin julistajien kummallisten
oppien ja selvien väärinkäytösten hyssyttely sillä perusteella, että
kristittyjen yhteys (ja maailman evankeliointi) on tärkeämpää kuin hämmentävien
oppien arviointi tai vääryyksien esille nostaminen. Sellaista kristittyjen
yhteyttä en kannata.
Oppeja tutkiessa voi myös kysyä, pitääkö jokaisen
kristityn olla teologi ja hallita kaikki monimutkaiset opinkoukerot, edes oman
tunnustuskunnan. Ei tarvitse. Olennaisten asioiden tietäminen ja
vastaanottaminen riittää pelastukseen. Luther kiteytti tämän asian värikkääseen
tapaansa. Hän totesi, että saarnata pitää niin, että 7-vuotias lapsikin ymmärtää.
Toisaalta, hän jatkoi, että kun me tohtori Melanchtonin kanssa juomme olutta
linnan kellarissa ja puhumme teologiaa, se on niin viisasta, että Jumalakin
ihmettelee.
Sitten alkaa käytännöllisen teologian opiskelu. Se sisältää
mm. liturgiaa ja sielunhoitoa. Sielunhoito kiinnostaa erityisesti. Hankin jo varsinaisten
oppikirjojen lisäksi professori Paavo Kettusen uusimman kirjan Auttava
kohtaaminen I.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti