Kirkkohistorian
osuus teologian opinnoista on nyt suoritettu ja tentitty. Esseen kirjoitin aiheesta Miten reformaatio vaikutti
naisen asemaan. Tentti meni kohtalaisesti (3 = hyvä). Sen voisi vielä kaksi
kertaa uusia, mutta tyytynen tuohon arvosanaan.
Herätyskristillisyyden
piirissä eläneenä (vapaakirkollisuus ja helluntailaisuus) en ole aiemmin
systemaattisesti tutustunut kirkkohistoriaan. Nyt sain jonkinlaisen näkemyksen
yleisestä ja Suomen kirkkohistoriasta. Jokaisen herätyskristityn olisi ihan
suhteellisuuden tajun vuoksi hyvä tutustua aiheeseen. Miten monesta opillisesta
asiasta onkaan historian aikana riidelty, ja kuinka riitojen seurauksena on
hajaannuttu moniksi kirkoiksi ja yhdyskunniksi. Samankin yhteisön sisällä voi
olla monia erilaisia opillisia korostuksia. Oman ryhmän oppi ja raamatullisuus vähän
suhteellistuu, kun näkee koko kirkkohistorian kirjon.
Olen
jo aiemminkin ajatellut lukea Eusebios Kesarealaisen kirkkohistorian noin
vuodelta 340. Nyt sitä ei varmaan voi enää välttää, kun ymmärrän paremmin, että
se sijoittuu ajankohtaan, jolloin keisari Konstantinus teki kristinuskosta
Rooman valtionuskonnon. Kesarealaisen tarkoituksena oli esitellä kristinusko
roomalaisille. Hän kuulemma selittää historian tapahtumia Jumalan ja Paholaisen
vaikutuksen perusteella. Nykyinen tieteelliseen teologiaan kuuluva
kirkkohistoria seuraa yleistä modernia historiantutkimusta ja hyväksyy vain
luonnolliset selitykset. Tutkimus ei kiistä yliluonnollisen mahdollisuutta,
mutta tiedeyhteisössä sellaisesta ei tulkinnanvaraisuuden vuoksi voida päästä
yhteisymmärrykseen. Nykyajan esimerkkinä voisi ajatella vaikka Estonian
uppoamista 20 vuotta sitten. Jotkut pitivät sitä Jumalan rangaistuksena. Piispa
Eero Huovinen sen sijaan ihmetteli mahtoiko Jumala nukkua silloin.
Kristinuskon
ydin on kuitenkin säilynyt vuosisatojen aikana. Jeesuksen sovitustyö ristillä
ja hänen ylösnousemisensa kuoleman voittajana takaavat pelastuksen niihin
uskoville. Oppikirjassa käsiteltiin myös Jeesuksen ylösnousemuksen historiallista
totuutta. Sehän on pyritty kiistämään mm. sillä perusteella, ettei historiassa
tunneta muita vastaavia tapauksia. Mikään ei kuitenkaan todista sitä, ettei
jotain voisi tapahtua vain kerran. Ainutkertaisuus voi tehdä ylösnousemuksesta
historiallisessa mielessä epätodennäköisen, mutta ei mahdotonta.
Kirkkohistoria
on mielenkiintoista, mutta myös vähän rasittavaa ja ärsyttävää. Erityisesti
minua ärsytti lukea Eevan tie alttarille –kirjasta miten naisia on kohdeltu
kristinuskon historiassa. Luomiskertomusta on tulkittu niin, että syy
ihmiskunnan lankeemuksesta on vieritetty kokonaan Eevan päälle. Järkyttävää oli
lukea siitä naisvihasta, jota monet kirkkoisät tämän perusteella levittivät
kirjoituksillaan. Olen ollut aina naispappeuden kannattaja. Onneksi Eeva on
päässyt alttarille asti eli papiksi tai pastoriksi Suomen luterilaisessa
kirkossa ja pikkuhiljaa myös herätyskristillisissä piireissä.
Hurjaa
oli lukea, miten kirkko on aikanaan hallinnut jokaisen ihmisen arkista elämää.
Suomen kirkkohistoriassa todettiinkin, että keskiajan ihminen eli kirkossa, ei
valtiossa. Ajan mittaan kirkko ja valtio erkanivat yhä enemmän. Moderni
ajattelu alkoi luonnontieteistä 1600-luvulla ja vaikutti muutenkin niin, että
yksilökeskeisyys valtasi alaa. Se näkyi kristinuskossa mm. pietismin
syntymisenä. Uskosta tuli henkilökohtainen asia. Sitä se kyllä minusta on ollut
jo silloin, kun Jeesus ja apostolit vaikuttivat historiassa.
Uskon
ja tiedon tai uskon ja järjen suhteen käsittelyä historian kuluessa oli myös
mielenkiintoista seurata. Siihen törmättiin heti, kun kristinusko levisi
kreikkalaisen oppineen sivistyneistön pariin. Kreikkalaisille ei riittänyt se
juutalainen ajatustapa, jossa usko oli lain mukaisen elämäntavan ja
juhlaperinteen noudattamista sekä vertauksilla opettamista. Kreikkalaiset
halusivat määritellä uskon teoreettisesti, käsitteellistää sen.
Kristinusko
perustuu Jumalan ilmoitukseen, joka on erityisesti luettavissa Raamatusta.
Paljon on aikojen kuluessa luotu erilaisia oppeja siitä, miten inhimillinen
tieto ja Jumalan ilmoitus sovitetaan yhteen. Yhden suuren synteesin loi Tuomas
Akvinolainen 1200-luvulla skolastisessa teologiassaan, koska halusi osoittaa,
etteivät inhimillinen tieto ja Jumalan ilmoitus voi olla ristiriidassa. Moderni
luonnontiede toi 1600-luvulla ihan uudet haasteet. Silloin ei enää kysytty
kirkolta, miten asiat ovat, vaan otettiin itse selvää havainnoin ja kokein.
Valistus taas asetti kristinuskon järjellisyyden kyseenalaiseksi 1700-luvulla.
Lainopettaja
Gamaliel sanoi aikoinaan opetuslasten vainoajille: “Jos tämä heidän ajamansa
hanke on lähtöisin ihmisistä, se kukistuu itsestään. Jos se taas on Jumalasta,
te ette pysty heitä kukistamaan” (Apt. 5:38-39). Siunatuksi lopuksi täytyy
todeta, että kyllä kristinusko on varmaan Jumalasta, kun se tällaisen
historiankin jälkeen on olemassa ja leviää tälläkin hetkellä voimallisesti mm. Afrikassa
ja Kiinassa. Tätä valaiskoon vielä juttu, jonka olen joskus kuullut. Jos sinun
olisi vuonna 50 pitänyt lyödä vetoa, kumpi on olemassa vuonna 2000, Rooman
valtakunta vai kristinusko, kumpaa olisit veikannut?
Nyt
alan opiskella (opiskelemaan?) systemaattista teologiaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti