Tuula-Liina
Varis on kirjailija, toimittaja ja Kirjailijaliiton puheenjohtaja. Luin hänen
uusimman novellikokoelmansa Että tuntisin eläväni. Se johdatti samalla selaamaan
ja lukemaan uudelleen hänen aikaisempia kirjojaan.
Että
tuntisin eläväni on kahdeksan toisiinsa liittyvän novellin kokoelma. Se alkaa
Esterin tapauksesta vuodelta 1926 ja kuvaa suvun muita jäseniä eri
vuosikymmenillä. Samojakin ihmisiä katsotaan eri näkökulmista. Teemoina ovat
rakkaus ja kuolema. Tuula-Liinan näkemyksen mukaan kirjalija kirjoittaa aina niistä.
Häneltä kysyttiin tv-haastattelussa, mitä ihminen tarvitsee, jotta tuntisi
elävänsä. Tuula-Liina vastasi: ihminen tarvitsee tunteen, että minulla riittää
rakkautta, vaikka rakkauden kohde ei aina sitä ansaitsisi. Ja kuten kirjastakin
näkyy, mitä enemmän rakastaa sitä enemmän koskee. Ihmiset ovat kirjassa hyvin
todentuntuisia, ja kieli on jotenkin terapeuttista, ainakin minulle.
Tuula-Liinan
klassikkoteos on tietysti Kilpikonna ja olkimarsalkka, kuvaus 8-vuotisesta
avioliitosta runoilija Pentti Saarikosken kanssa. Olen lukenut sen useamman
kerran. Avioliitossa oli paljon rakkautta, varsinkin Tuula-Liinan puolelta,
mutta se oli myös vaikea ja myrskyisä. Lahjakas kielimies ja kirjailija
alkoholisoitui pahasti eikä pystynyt muutenkaan elämään normaali-ihmisen
tavoin. Avioliitto oli pitkälti äiti-poika –suhde. Pentti oli narsisti, mutta
toisaalta valloittava ihminen, joka sai toisesta ihmisestä esiin sellaista,
mitä tämä ei luullut itsessään olevankaan. Pentin aikakäsitys ei ollut
lineaarinen, niin että asiat tapahtuisivat peräkkäin ja osa elämää jäisi
taakse. Hän näki ajan alati täyttyvänä astiana, jossa myös menneet ovat läsnä
(kuten myös monet edelliset vaimot). Tuula-Liinan mukaan hän juuri siksi sai
kääntämiinsä antiikin teksteihin tuoreutta ja modernin tunnun. Itse luin Pentin
runoja ja proosaa varsinkin 1960-luvulla. Hänen suomenkielensä on todella
kaunista. Ja tästä kirjasta on kiva lukea niistä tilanteista, joissa tietyt
runot ovat syntyneet.
Kun
Pentti sai vaihtaa maisemaa ja pääsi kirjoitus- tai kääntämistyön alkuun, hän
oli nopea ja ahkera. Elämä muuttui hyväksi vähäksi aikaa. Näin tapahtui
1970-luvun alun kesinä maalla. Siellä hän kirjoitti Onnen aika -runokokoelmaan:
“Jos
vähän levähtäisin
tässä,
veden äärellä
jossa
lampaiden hengityksen vieläkin kuulee.”
Lopulta
tuli avioero ja Pentti muutti Ruotsiin naiskirjailijan luo. Tuula-Liina meni
naimisiin Mikko Variksen kanssa. Pentti tuli käymään heillä 1983. Yöllä hän sai
maksakirroosin aiheuttaman sisäisen verenvuodon. Mikko kantoi Pentin sylissään
ambulanssiin. Elämä päättyi muutaman päivän kuluttua Joensuun
keskussairaalassa, 45-vuotiaana. Kaikesta julkisesta kekkuloinnistaan
huolimatta Pentti oli Tuula-Liinan mielestä yksinäinen, ja kirja päättyykin näihin
runosäkeisiin:
“Kun
tukkani tarttuu kaukaisiin tähtiin,
en
ole kenenkään.”
Luin
uudelleen myös Kaksi kesää, kaksi kirjaa. Se on kirjalijan työkirja.
Tuula-Liina kirjoittaa mökillä kahta eri kirjaa kahtena kesänä. Minusta on
mielenkiintoista lukea kirjailijoiden työskentelytavoista. Tuula-Liina tosin
protestoi, että kun nainen kirjoittaa sellaisesta, sitä nimitetään
kuukautiskirjallisuudeksi, mutta miesten kirjoittamana se on arvostettua. Kuten
vaikkapa Saarikosken. Aikamoista tuskaa proosan kirjoittaminen välillä (tai
useimmiten) on. Ei tiedä miten saisi päässään olevan idean paperille ja miten
saisi tekstin vetävämmäksi ja tiukemmaksi. Tuula-Liina siteeraakin Claes
Anderssonia: kirjoittaminen on kirjoittamisen esteiden poistamista.
Kirjoitustyön ohessa Tuula-Liina lukee koko ajan muiden kirjoja ja kommentoi lukemaansa.
Mielenkiintoista.
Tekisi
mieli lukea uudelleen myös Tuula-Liinan esikoisromaani Maan päällä paikka yksi
on. Se on tositapahtumiin perustuva kuvaus hänen lapsuudestaan ja suvustaan.
Loppu on aika traaginen, mutta teksti on todella mukaansa tempaavaa. Luin
jostain, että Tuula-Liina ja Mikko olivat lähdössä juhliin silloin kun
esikoisromaanin käsikirjoitus oli juuri valmistunut. Tuula-Liina meni jo
edeltä, Mikon piti tulla myöhemmin. Mikko alkoi lukea käsikirjoitusta. Jonkin
ajan kuluttua hän soitti Tuula-Liinalle, ettei voikaan tulla, hänen on pakko
lukea tarina heti loppuun. Ymmärrän Mikkoa hyvin.
Kaksi
kesää, kaksi kirjaa –kirjassaan Tuula-Liina kertoo, mistä esikoisromaanin
kirjoittamisessa oli kyse: “sen maailman haltuunotosta, jossa lapsena olin
avuton, tapahtumien, joiden edessä olin voimaton, ihmisten, joiden armoilla
tunsin olevani”. Ajattelin, että pitäisiköhän minunkin tehdä samanlainen
haltuunotto. Tähän asti olen kirjoittanut vain lapsuuden mukavista asioista
(esim. novellissa Kesäolympialaiset).
Siinä
törmäisin tosin samaan asiaan kuin Tuula-Liinakin kirjansa kanssa: minkälainen
oikeus kirjoittajalla on käyttää “oikeita” ihmisiä kirjoissaan? Tuula-Liina
vastaa, että rajaton. Sain itse kokemusta tästä 1970-luvun alussa. Otin aiheen novelliini
Hilja vähän liian läheltä. Sain aikalailla sapiskaa. Novelli julkaistiin
Nuorten keskisuomalaisten kirjailijoiden antologiassa 1974. Se sai kriitikolta
hyvän arvion Keskisuomalainen-lehdessä, mutta olen ajatellut silti korjata sen vielä
kertaalleen. Kirjoittamisessa täytyy huomioida lisäksi tosiasia, että
kirjoittaja paljastaa aina myös itsensä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti